0
Items : 0
Subtotal : 0.00
View CartCheck Out
0
Items : 0
Subtotal : 0.00
View CartCheck Out

Topman bol.com: ‘We zijn nu platform first’

“We waren een netwerk maar we zijn nu een open platform”. Dit jaar staat bij bol.com in het teken van de transformatie naar een platform first-strategie.

“Het verschil tussen een netwerk en een platform is dat een netwerk open staat voor een paar leveranciers. Een platform staat open voor alle verkopers”, vertelt directeur Huub Vermeulen van bol.com. “Verkopers moeten alle middelen hebben om hun werk optimaal uit te voeren. Wij zijn primair een faciliterende partij, slechts winkel nummer 23.001 op ons platform”.

Dit is ook het beeld dat Vermeulen eerder vandaag voorhield aan alle 1.500 medewerkers. Het bedrijf uit Utrecht hield toen de jaarlijkse strategiedag voor het hele team.

Het jaar 2018, het eerste volle jaar voor Vermeulen als CEO, stond in het teken van de 42 eigen winkels van bol.com. Die moesten beter, efficiënter worden neergezet, werkend vanuit multidisciplinaire teams. “Veel ondernemender”. Nu zijn alle andere winkels aan de beurt. Hun belang is van levensbelang voor de toekomst van bol.com. Naar verwachting realiseren derde verkooppartners vanaf 2020 meer consumentenomzet dan bol.com zelf.

“Wij werken voor de verkopers en de eindklant. Ons platform met onbeperkt schaalbaar zijn, fair en niet bedreigend voor partners en ze moeten er geld verdienen.”

Concreet houdt de nieuwe focus in, dat verkoperpartners intuïtief tekst en afbeeldingen kunnen invoeren en reclamecampagnes draaien op het platform. bol.com wil ook meer inzichten en data kunnen delen met de partners. “Ja, reken maar dat we dat onderzoeken. Voorwaarde is dat het lijn is met de AVG.”

Om de verwachte groei in logistieke zin aan te kunnen, wordt in Waalwijk een tweede distributiecentrum gebouwd. Dat is in hogere mate gemechaniseerd en geautomatiseerd dan het huidige.

Bron: Emerce

Leave a Reply